tisdag 25 maj 2010

Babyfilt och hoppstygn. Hjälp!


Jag håller på med en babyfilt. Kantbanden sys såklart på med den nya bandkantaren. Men jag har några funderingar som jag skulle behöva lite råd om hur jag löser. Jag testar att slänga ut en fråga här och se om någon som ser kanske har något tips...

- Hoppstygn! När jag sydde på kantbandet på denna så blev det en hel del hoppstygn (som jag antar att det är och som jag läst endel om att man kan råka ut för med denna maskin). Se närmare på bilden nedan... Jag har inte haft så mycket problem med det innan jag började med filten så jag har en teori om att det kanske uppstår då det är många lager tyg. Här är det ju två lager trikåtyg + fyra lager muddväv, totalt sex lager tyg.

Frågor:

Några tips hur man undviker dessa? Har ni upplevt att det uppstår då det är många lager tyg? Kan det underlätta om jag tar en tunnare trikå istället för Stoff och stils muddväv? Är det bara fult med hoppstygn eller kan det bli så att stygnen repar upp sig?

1 kommentar:

Mimmi sa...

När jag råkar ut för något enstaka hoppstygn så brukar jag nästa lite för hand för annars är det stor risk att hela sömmen repar upp sig.

Visst kan hoppstygnen bero på att maskinen får jobba sig igenom lite mer tyglager, men i ditt fall med två lager så borde den klara detta. När an syr på kantband över sömmar så blir det ju oftast 4+4 lager och då är det lätt hänt att det blir ett hoppstygn. Mitt tips är att byta ut nålarna när det blir fler hoppstygn än normal. För min del så brukar denna åtgärd fungera. Maskinen är känslig för slitna nålar. Lite förändrade inställningar på såväl pressarfotstryck och diff kan också hjälpa.