tisdag 29 juni 2010

Babyfilt till Pyret



Ännu en babyfilt till Pyret i magen. Även denna är tänkt att passa till både tjej/kille. Jag tog velour till baksidan så den blir lite varmare och goare.

Jag använde mig av en tunn interlock till kanbanden som syddes på med Coverpron. Några hoppstygn blev det som jag fick fästa för hand i efterhand. Tråkigt, men nu har jag vant mig. Har inga fler idéer om hur jag helt ska slippa hoppstygnen.



Jag fick "skarva" kantbandet på ett ställe enligt Gekkos metod. Där satte jag sedan namnlappen över för att dölja. Eftersom inte bandet räckte runt hela filten avslutade jag sedan i ett hörn där jag gjorde en ögla. Inspiration till det är hämtad från GOBLIgobli.

Jag har fått tips (tackar så mkt för dessa!) om att skarva kantbanden eller klippa det som en spiral för att få det att räcka runt hela filten. Testade skarvningen men det blev bara knöligt och hoppstygn. Klippa som en spiral tyckte jag verkade lite bökigt att få till med tanke på att jag använder mig av skärplatta och kniv.



Det som känns väldigt bra med att sy just babyfilt är att man kommer att kunna ha användning av den så länge. Det är inget som bebben växer ur snabbt så som kläder.



Och så en fråga om velour...

Jag är inte så van att sy i velour. Jag har tvättat den i 40 grader innan jag sydde men tycker fortfarande att det luddar endel. Är det så för er andra också? Ger det sig efter några fler tvättar? Eller är det dålig kvalitet på velouren tro?





Mönster: Eget
Tyg: Turkos molninterlock från JNYdesign och svart-vit randig velour från MG-tyger. Röd tunn interlock från Jofotex.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Så fin!! Ger mig ha-begär!! Avslutningen med öglan var ju superfiffig!!

Angående din fråga om velour, så har jag aldrig upplevt att den luddar när plagget väl är klart. Att den luddar vid tillklippning är dock vanligt tycker jag är vanligt.

Åsa Tidqvist sa...

så snygg kombo!! verkligen fräsch och fin! ang luddet så har jag bara haft ludd när jag klippt, inte vsen liksom.

KlaramedK sa...

vilka härliga färgkombinationer!! kul med en liten bebbe och att du orkar när det är så kort tid kvar....fast sista veckan kan man ju ha "överskottsenergi" ;=)